عطرهای تقلبی نخرید! | بایدها و نبایدهای خرید عطر اصل

عطرهای تقلبی را نخرید! | بایدها و نبایدهای خرید عطر اصل

عطرهای تقلبی نخرید! | بایدها و نبایدهای خرید عطر اصل

عطرهای تقلبی به آسانی قابل تشخیص نیستند و با قیمت کالای اصلی فروخته می‌شوند. این محصولات به دلیل سودآوری فوق‌العاده‌ای که دارند در بازارهای جهانی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند و هیچ بعید نیست عطری که به تازگی از فرودگاه‌های کشورهای همسایه یا حتی مغازه‌های سطح شهر در استانبول یا دبی خریداری کرده‌اید نمونه‌ای بدلی از برند اصلی باشد. در داخل کشور نیز فروشگاه‌های مجازی و فروش کالا در شبکه‌های اجتماعی بازار به شدت پررونقی دارند و فرصت مناسبی برای افراد سودجو فراهم کرده‌اند. در این مطلب هر آنچه باید در مورد عطرهای غیراصلی و خرید عطر اصل بدانید را جمع‌آوری کرده‌ایم.

این مطلب در بخش تحقیقات بازار فروشگاه اینترنتی تاپ‌سان گردآوری شده است و مهم‌ترین شگردهای تشخیص عطر تقلبی را معرفی می‌کند. فروشگاه اینترنتی تاپ‌سان با نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره، از مراجع معتبر برای خرید عطرهای اصل است که با اتکا به سال‌ها تجربه در حوزه تأمین کالا و واردات، امکان انتخاب و خرید عطر اصل مطمئن را فراهم کرده است. اصالت کلیه محصولات تاپ‌سان تضمین شده است و سفارش‌ها در کمتر از 4 ساعت کاری در تهران و یک روز کاری در شهرستان‌ها آماده تحویل خواهند بود.

رده‌بندی غیراصل‌ها

همه عطرهای غیراصل لزوماً تقلبی نیستند. برخی از این محصولات با نام و نشان تجاری متفاوتی تولید می‌شوند اما فرمول یکسانی با مدل اصلی دارند.

تقلبی‌ها: عطرهای تقلبی دارای بسته‌بندی و مشخصات ظاهری نزدیکی به نمونه‌های اصلی هستند و حتی با نام محصول اصلی به فروش می‌رسند با این حال به دلیل مواد استفاده شده در آن‌ها، ممکن است رایحه متفاوتی داشته باشند یا ماندگاری آن‌ها در مقایسه با مدل اصلی متفاوت باشد. مدل‌های عطر تقلبی به دلیل سودجویی افراطی سازندگان آن‌ها گاهی اوقات می‌توانند به بدن آسیب برسانند. به عنوان مثال در محل استفاده از آن‌ها روی پوست می‌توان التهاب، تورم، جوش و سایر اثرات پوستی را مشاهده کرد.

کپی‌ها: عطرهایی که از روی برندهای معروف کپی می‌شوند گاهی از همان فرمول برند اصلی استفاده می‌کنند اما به دلیل برخی وجود برخی دستورالعمل‌های محرمانه، بوی آن‌ها کمی با شمیم مدل اصلی متفاوت است. معمولاً کپی‌ها دارای نشان تجاری متفاوتی نسبت به عطر اصل هستند اما روی بسته‌بندی آن‌ها قید می‌شود که این مدل از روی فرمول یک عطر مشخص تولید شده است. در ایران نیز اکنون چندین شرکت با استفاده از فرمول برندهای معتبر، محصولاتی را تولید می‌کنند و در راهنمای آن‌ها نوشته شده ترکیب چه رایحه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

کپی‌ها نیز دارای رده‌بندی متفاوتی هستند و بر اساس میزان نزدیکی به رایحه یا ترکیبات مدل اصلی درجه بندی می‌شوند. معمولاً در سایت‌های عمده‌فروشی عطرهای کپی می‌توانید این عبارت‌ها را مشاهده کنید:

Grade AAA یا Gred AAA تولیدکنندگان این محصولات ادعای تشابه 90 درصدی از نظر محتویات و بسته‌بندی با محصول اصلی را دارند. تشخیص این مدل‌ها معمولاً دشوار است. برند صفورا دبی یکی از مهم‌ترین عرضه‌کنندگان کپی‌های با کیفیت است و ادعا می‌کند اغلب محصولاتش دارای Gred AAA هستند.

Grade AA یا Gred AA این مدل‌ها تا 70 درصد شبیه محصول اصلی هستند و معمولاً بدون هولوگرام عرضه می‌شوند. رایحه این محصولات ماندگاری و تأثیر کمی دارد.

Grade A یا Gred A گفته می‌شود این مدل‌ها از نظر بسته‌بندی و محتویات حدود 50 درصد مشابه مدل‌های اصلی هستند ولی پایین‌ترین سطح کیفیت و ماندگاری را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. در برخی از این مدل‌ها حتی بوی عطر نیز کاملاً متفاوت از رایحه اصلی است.

موارد بالا نشان‌دهنده سطح کیفی عطر تقلبی هستند و گاهی از دو عبارت Replica یا Grade Branded روی بسته‌بندی محصول نیز استفاده می‌شود تا نشان‌دهنده کپی بودن محصول و قیمت پایین‌تر آن باشد. در نتیجه عطر تقلبی همیشه با هدف فروش به قیمت کالای اصلی عرضه نمی‌شوند و گاهی برای کشورهای فقیرتر به صورت کپی با قیمت پایین‌تر از سوی شرکت‌های ثالث در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند.

ماندگاری رایحه

میزان ماندگاری رایحه، معیار مناسبی برای سنجش اصالت آن نیست زیرا گاهی مدل‌های غیر اصلی دارای ماندگاری بیشتری نسبت به نمونه اصلی هستند. سطح ماندگاری بو بنا به نسبت ترکیب روغن و الکل در یک عطر قابل افزایش یا کاهش است و بدیهی است که سازندگان نمونه‌های عطر تقلبی ترجیح می‌دهند با استفاده از اسانس کمتر، میزان سود خود را افزایش دهند. به همین دلیل غالب مدل‌های غیراصلی دارای ماندگاری کمتری نسبت به محصولات برندهای معتبر هستند. ولی تأکید می‌کنیم ممکن است یک عطر غیراصلی دارای ماندگاری بالایی باشد.

اگر بخش مربوط به نت‌ها را مطالعه کنید متوجه تأثیر ماندگاری خواهید شد. هر چقدر میزان ماندگاری بیشتر باشد ممکن است نت اصلی زمان کمتری باقی بماند و در مقابل مدت استشمام نت پایانی افزایش پیدا می‌کند.

ماندگاری رایحه به نوع عطر بستگی دارد به عنوان مثال عطرهای EDP (ادوپرفیوم‌) حدود 6 تا 7 ساعت ماندگاری دارد در حالی که ماندگاری EDC (ادوکلن) مابین 2 تا 4 ساعت است.

انوع عطر

عطرها بسته به میزان غلظت اجزای اصلی، انواع مختلفی دارند و از روغن‌های معطر همراه با آب و الکل برای رقیق کردن آن‌ها استفاده می‌شود. معمولاً هر چقدر غلظت عطر بیشتر باشد میزان ماندگاری آن هم افزایش خواهد یافت و بدیهی است که قیمت بالاتری خواهد داشت.

عصاره‌ها (پارفیوم): بیشترین غلظت را در این گروه پیدا می‌کنید و معمولاً بین 15 تا 40 درصد مواد تشکیل دهنده آن‌ها را عطر اصل تشکیل می‌دهد.

اودپارفیوم EDP: غلظت این گروه 10 تا 20 درصد محتویات بطری عطر است. (معمولاً 15 درصد) مانند Creed Aventus یا مدل زنانه Burberry Brit

اودتویلت EDT: در این گروه بین 5 تا 15 درصد محتویات بطری از عطر تشکیل شده است. (معمولاً 10 درصد)  مانند مدل SAUVAGE از دیور

اودکلن EDC: غلظت عطر اصل در این گروه 2 تا 4 درصد است. مانند هوگوباس Baldessarini یا Devin Country آرامیس

نکته مهم در نوع عطرها این است که غلظت عطر تنها تعیین کننده قیمت آن نیست به همین دلیل گاهی عطرهایی با تأثیر و ماندگاری بالاتر ممکن است با قیمت ارزان‌تری یافت شوند. به عنوان مثال Pi Neo ژیونشی رایحه‌ای مشابه با Armani Code دارد اما قیمت آن بسیار پایین‌تر است. این یک انتخاب هوشمندانه است اما گاهی مدل‌های ارزان‌تر یا با غلظت کمتر مانند اودوکلن‌ها را با قیمت بالایی خریداری می‌کنیم و در این حالت نیز مانند انتخاب یک مدل عطر تقلبی عمل کرده‌ایم. در این حالت اگرچه از اصالت عطر مطمئن هستیم اما هزینه‌ای فراتر از بهای اصلی آن را پرداخت کرده‌ایم.

بسته‌بندی

بسته‌بندی و مشخصات ظاهری، مهم‌ترین عامل در تشخیص مدل‌های غیراصل هستند. برای شناسایی مدل‌های عطر تقلبی باید روی جزییات دقت کنید و متوجه قسمت‌هایی باشید که هر چند کوچک هستند اما نشان‌ می‌دهند در طراحی و تولید از روش‌های کم هزینه استفاده شده است.

سلفون

سلفون‌هایی که برندهای معتبر برای عدم آسیب به جعبه عطر استفاده می‌کنند نسبتاً ضخیم است و رنگ کاملاً شفافی دارد. استفاده از سلفون‌های نازک و کدر نشان‌دهنده محصول غیراصلی است. این سلفون‌ها با دقت و توسط ماشین‌آلات پیشرفته روی محصول قرار می‌گیرند در نتیجه بخش لبه‌ها کاملاً به جعبه چسبیده است و زمانی که انگشت را روی سلفون می‌لغزانید زیر انگشت جمع نمی‌شود. در محل تا و برش می‌توانید نهایت دقت و ظرافت را مشاهده کنید. این بخش‌ها کاملاً قرینه هستند و هیچ زائده‌ای در برش‌ها مشاهده نمی‌شود. به محل چسب‌ها و درزها دقت کنید، نقاطی که سلفون‌ها روی هم قرار می‌گیرند نیز میزان دقت در بسته‌بندی را آشکار می‌کنند. پس تا همین‌جا متوجه شده‌اید محصولاتی که فاقد سلفون کارخانه هستند، انتخاب‌های مطمئنی نخواهند بود.

ظاهر جعبه

مقوای استفاده شده برای عطرها رنگ پایه یکدستی دارد. سطح این مقوا کاملاً صاف و بدون هر گونه زائده‌ای است. وظیفه اصلی این مقوا عدم آسیب به بطری شیشه‌ای است پس بدیهی است که برندهای معتبر از مقواهای مقاوم در برابر فشار و آسیب‌های فیزیکی استفاده می‌کنند و تمایل چندانی به مقواهای نازک ندارند. کیفیت بالای مقوا در محصولات اصلی باعث می‌شود جعبه در محل خطوط تا به‌اندازه کافی انعطاف داشته باشد به همین دلیل در این قسمت‌ها نباید چروک‌های ریز، له‌شدگی (حتی در مقیاس بسیار کوچک) انحراف و اعوجاج وجود داشته باشد.

فرآیند برش جعبه‌ عطرهای اصلی کاملاً ماشینی است و کوچک‌ترین خطایی در آن دیده نمی‌شود. خطوط برش و محل تا از زیر سلفون بطور کامل دیده می‌شوند. به محل درزها و زاویه‌ها دقت کنید. در این قسمت‌ها نباید کوچک‌ترین اثری از الیاف کاغذ یا خطا در برش دیده شود.

بخش‌های داخلی نیز می‌توانند به خوبی اصالت محصول را مشخص کنند. در برندهای معتبر از برخی نگه‌دارنده‌های داخلی استفاده می‌شود که جنس و طراحی آن‌ها نیز باید به دقت بخش‌های بیرونی باشد.

هولوگرام

محصولات وارداتی آرایشی و بهداشتی باید دارای هولوگرام اصالت و سلامت وزارت بهداشت باشند که اطلاعاتی مانند کد تجاری محصول، شناسه ره‌گیری و ردیابی، سری ساخت و تاریخ انقضاء در آن درج شده است. با ورود کد ره‌گیری سلامت در سایت ttac.ir یا ارسال آن به سامانه پیامک 20008822 می‌توانید از اصالت کالا مطمئن شوید. البته اخیراً افراد سودجو این برچسب را کپی کرده‌اند و وجود آن روی محصول به معنی اصالت کالا نیست. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید این کد را در سایت یا سامانه پیامک بررسی کنید.

چاپ

چاپ جعبه عطر به آسانی اصالت سازنده را مشخص می‌کند. فرآیند چاپ بسته‌های مقوایی پیچیدگی‌های متعددی دارد و معمولاً در بسته‌بندی‌های ارزان قیمت، استفاده از وضوح بالا ممکن است مقرون به صرفه نباشد. به لبه خطوط و حروف دقت کنید. اگر در فرآیند چاپ از وضوح پایین استفاده شده باشد این لبه‌ها به صورت دندانه‌دار دیده می‌شوند. ضمن اینکه غلظت رنگ مورد استفاده در فرآیند چاپ نیز کیفیت آن را مشخص می‌کند.

اگر حروف کم‌رنگ هستند یا کنتراست مناسبی نسبت به رنگ اصلی جعبه ندارند به این معنی است که یک محصول بدلی را در دست گرفته‌اید. برخی برندهای معتبر از چاپ برجسته برای نماد و حروف استفاده می‌کنند. در این روش محل چاپ باید کاملاً منطبق با قسمت‌های برجسته باشد و نقش برجسته روی مقوا نیز به آسانی قابل تشخیص است. کوچک‌ترین خطا در فرآیند چاپ می‌تواند به راحتی عدم اصالت محصول را مشخص کند.

طراحی

گاهی لازم نیست به جزییات کوچک و ظریف دقت کنید. برخی از سازندگان عطرهای کپی، نمونه‌ای کاملاً متفاوت از محصول اصلی را طراحی می‌کنند که اگرچه ساختار آن به مدل اصلی نزدیک است اما تفاوت‌های فاحشی نیز دارد. برای شناخت این مدل‌ها لازم است با ساختار نمونه اصلی آشنا باشید. ضمن اینکه همانند آنچه در محصولات بدلی در سایر قسمت‌ها مانند لوازم خانگی مشاهده می‌کنیم این شیوه در عطرها نیز وجود دارد و گاهی یک حرفه اضافه در نام یا برند محصول بدلی تنها تفاوت با مدل اصلی است.

اغراق در استفاده از رنگ‌ها نیز از دیگر نشانه‌های کالای غیراصلی است. اگر به محصولات برندهای معتبر دقت کنید خواهید دید رنگ‌ها ملایم و از طیف‌های سبک هستند و معمولاً از رنگ‌های تند در طراحی محصول استفاده نمی‌شود این در حالی است که برندهای غیر معتبر یا محصولات بدلی تمایل زیادی به استفاده از رنگ‌ها در کنتراست بالا دارند. طراحان حرفه‌ای از داستان محصول در ایجاد جزییات تصویری کمک می‌گیرند و طراحی آن‌ها دارای هویت بصری است در حالی که المان‌های زیبایی‌شناسی کمتر در آثار طراحان غیرحرفه‌ای دیده می‌شود.

سرپوش

درپوش بطری عطر نیز می‌تواند اصالت آن را مشخص کند. درپوش‌های اصل در ساختار و طراحی کاملاً متقارن هستند اما در محصولات غیراصل این موضوع ممکن است رعایت نشده باشد. درپوش‌های شیشه‌ای با لبه‌های تیز دارای برش‌های الماسی هستند و بی‌نظمی در شکل آن‌ها دیده نمی‌شود یا انحنای آن‌ها یک شیب تدریجی منطقی را نشان می‌دهد. در سوی دیگر محصولات غیراصل به دلیل استفاده از قالب‌های ارزان یا دستگاه‌های غیردقیق برش، عدم اصالت خود را نمایان می‌کنند.

در برندهای معتبر معمولاً رنگ درپوش و حتی بدنه قسمتی از ساختار و مواد تشکیل‌دهنده آن است در نتیجه این مدل‌ها فاقد رنگ‌آمیزی مجزا هستند و اگر سطح آن‌ها با جسم تیز خراشیده یا سائیده شود رنگ زیرین نیز همچنان یکدست با رنگ سایر قسمت‌ها است.

اطلاعات روی محصول

محصولات اصلی دارای شناسنامه مشخص روی بطری محصول هستند که می‌تواند در برگیرنده اطلاعاتی مانند شماره سریال، تاریخ انقضا و موارد دیگر باشد. این اطلاعات با شناسنامه درج شده روی بسته‌بندی یکسان است. اما در محصولات غیراصلی این اطلاعات گاهی به‌طور کلی نادیده گرفته می‌شود یا چاپ آن ضعیف است. در این مواقع یک راه بسیار ساده نیز برای شناسایی وجود دارد که گاهی می‌توان از آن استفاده کرد. از فروشنده بخواهید یک نمونه دیگر از همان مدل را در اختیار شما قرار دهد. در بسیاری از مواقع خواهید دید شماره سریال روی هر دو بسته یکسان هستند. زیرا تولیدکنندگان نمونه‌های بدلی صرفاً از یک برچسب برای تمام محصولات استفاده می‌کنند.

بطری عطر

جنس شیشه عطر و ظرافت آن از دیگر روش‌های تشخیص نمونه‌های غیراصلی است. بطری‌های اصل دارای ضخامت کاملاً یکسان در تمام قسمت‌ها هستند مگر اینکه در طراحی آن‌ها از یک مفهوم نامتعارف کمک گرفته شده باشد. جنس شیشه کاملاً مرغوب است و زمانی که به آن نگاه می‌کنید کوچک‌ترین اعوجاجی در عبور نور نخواهید دید. در این شیشه‌ها از حباب‌های بسیار ریز خبری نیست و به دلیل تراکم یکسان، شکست نور در سطح آن‌ها بطور یکپارچه انجام می‌شود. در نتیجه زمانی که آن‌ها را جلوی یک منبع نور ملایم قرار دهید هیچ نقطه تاریک یا کم‌نوری در سطح شیشه دیده نمی‌شود.

حس

شاید اعتماد به حسی که دارید هنگام انتخاب یک عطر چندان ساده نباشد اما بهتر است این کار را انجام دهید. تولید یک محصول توسط برندهای معتبر با دقت به جزییاتی انجام می‌شود که یک تجربه منحصر به فرد را ایجاد کنند. طراحی بسته‌بندی، رنگ آرایی، حتی حسی که از لمس بطری عطر دارید همگی بخشی از این تجربه هستند که روی هر یک از آن‌ها تأمل شده است. گاهی کافی است به این حس اعتماد کنید.

اصالت فروشنده

توجه به اصالت فروشنده مهم‌ترین عامل در انتخاب مدل‌های اصلی است. فروشندگان معتبر هنگام انتخاب کالا به منبع آن توجه می‌کنند و شناخت بهتری نسبت به روش‌های تقلب دارند. آن‌ها می‌توانند بر اساس قیمت و بررسی سایر عوامل عطرهای بدلی را تشخیص دهند ضمن اینکه اغلب آن‌ها برای پایداری کسب‌وکار خود کمتر به دنبال سودجویی از خریداران هستند. این موارد به این معنی نیست که فروشندگان همیشه انتخاب‌های دقیقی دارند اما نقش آن‌ها در فرآیند تهیه عطر اصل پررنگ است. اعتبار یک فروشنده نیز از سابقه و تنوع محصولات او مشخص می‌شود؛ پس سؤالات هوشمندانه‌ای مثل «آیا این عطر اصل است؟» را فراموش کنید، پاسخ این سؤال یک لبخند ساده و جوابی مانند «مطمئن باشید» خواهد بود.

اصالت رایحه

عطرهای اصیل دارای سه لایه رایحه هستند که برای درک بهتر خریداران به هر یک از این لایه‌ها نت گفته می‌شود. سازندگان عطر اصل فرآیند فوق‌العاده پیچیده‌ای را برای تولید این نت‌ها استفاده می‌کنند و معمولاً مواد مورد استفاده در این فرآیند از محصولات طبیعی به دست می‌آید. این موضوع باعث می‌شود عطرهای تولید شده با استفاده از مواد طبیعی، رایحه‌ای کاملاً متفاوت از اسانس‌های مصنوعی داشته باشند.

برخی از عطرها نیز تک نت هستند و تنها رایحه آغازین را برای چند ساعت حفظ می‌کنند بنابراین عدم وجود نت‌های مختلف لزوماً به معنی غیراصلی بودن آن عطر نیست. پس پیش از خرید کمی جستجو کنید تا متوجه شوید عطر مورد نظر شما دارای نت‌های متنوع است یا فقط از یک نت پشتیبانی می‌کند.

طول عمر

عطرهای اصیل دارای دو ویژگی تأثیر و ماندگاری هستند که این دو ویژگی را می‌توان در یک مدت‌ زمان مشخص از آن‌ها انتظار داشت. معمولاً یک بطری عطر اصل طول عمری بین 6 تا 18 ماه دارد اما در مقابل تأثیر و ماندگاری عطرهای غیراصلی تنها چند هفته بیشتر باقی نمی‌ماند. به عنوان مثال محصولاتی که دارای رایحه پایه لیمو هستند معمولاً تا 6 ماه تأثیر و ماندگاری خود را حفظ می‌کنند یا محصولاتی که در تولید آن‌ها از شمیم گل‌ها استفاده شده است می‌توانند این ویژگی‌ها را تا 18 ماه همراه داشته باشند.

پایان

بازار عطرهای بدلی، یک بازار بزرگ چند ده میلیارد دلاری در جهان است و بدلکاران همیشه در حال اصلاح محصولات خود هستند تا به آسانی قابل شناسایی نباشند. پس معیارهایی مثل بسته‌بندی عطر تقلبی یا ماندگاری رایحه آن‌ها، روش کاملاً مطمئنی برای تشخیص مدل‌های عطر تقلبی نیست. فقط یک راه برای اطمینان کامل از خرید عطر اصل وجود دارد و آن هم اصالت فروشنده است. اگر می‌خواهید مورد سوءاستفاده فروشندگان کالاها و عطر تقلبی قرار نگیرید، کمی دقت کنید، انتخاب خود را با وسواس انجام دهید. هر کانالی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بیند حتی اگر هزاران نفر دنباله‌رو داشته باشد و زیر هر پست آن انبوهی از نظرات مثبت کاربران نوشته شده باشد، به معنی اصالت محصولات آن نیست.

نکته دیگر اینکه مدل‌های غیراصلی گاهی از فرمول رایحه عطر اصل استفاده می‌کنند و کاملاً مشابه آن هستند اما با کمی بررسی می‌توان تفاوت‌های اندکی را تشخیص داد به همین دلیل در این گونه موارد استفاده از عبارت‌های تقلبی یا بدلی دشوار است و ترجیح می‌دهیم از عنوان غیراصلی برای آن‌ها استفاده کنیم. در نهایت ممکن است یک مدل ارزان را با بهای گزافی خریداری کنید که این نیز به معنی انتخاب محصولی با ماندگاری و تأثیر اندک در مقابل هزینه‌ای است که پرداخت کرده‌اید. در نتیجه برای انتخاب یک عطر اصیل باید فاکتورهایی مانند قیمت، اصالت، ماندگاری، تأثیر و برند را در نظر داشته باشید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *